na rok 2024/25
„ Preorientacja zawodowa w przedszkolu”
Na co dzień w otaczającej rzeczywistości dziecka występuje tyle zawodów ,które chcemy dziecku przybliżyć – nazwać , by później poczynione spostrzeżenia miały odzwierciedlenie w zabawach tematycznych.
Budowanie w dzieciach poczucia bezpieczeństwa i zaufania do otoczenia pomaga w formułowaniu preorientacji zawodowej i nabywaniu przez dzieci kompetencji kluczowych.
Cele projektu :
– zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu( identyfikuje się z postaciami w rodzinie ). Wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku
– pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci
– stymulowanie ich pro- zawodowych doświadczeń
Zagadnienia realizowane w ramach projektu :
- Rozbudowanie tematyki tygodnia wprowadzając zawód dostosowany do treści tematyki tygodnia tj. : Poznając temat np. „ Jak powstaje książka?”-poznaje pracę : pisarza- autora, wydawcy, ilustratora, drukarza itp.., poznając tematykę planety ,nie można nie wspomnieć o ; kosmonaucie, pracownikach stacji badawczej , naukowcach …
Każda pora roku i jej treści są świetną podstawą by przybliżyć dzieciom zawody t.j : : leśnik, pogodynka, ornitolog, podróżnik… Święta okolicznościowe pozwalają przybliżyć dzieciom np. postać Górnika, Kucharza itp.
W tematyce prozdrowotnej poznajemy zawód: lekarz, dentysta, dietetyk
- Bierze udział w Wydarzeniach t.j : Wyjście do Teatru, Kina ( uczestnictwo w warsztatach cykl 6 spotkań Akademia Filmowa Przedszkolaka : poznaje zawody nie tylko związane z powstawaniem filmu ale i pracujące w kinie czy w teatrze: reżyser, operator, kostiumolog, aktor ale i bileter, pani w kasie czy szatniarz;
- Bierze udział w Wydarzeniach muzycznych/ teatralnych : Wyjście do Filharmonii , uczestnictwo w zajęciach w Szkole Yamaha czy wyjście na sztukę – Musical – poznaje różną formę wyrazu aktorstwa : Teatr Cieni , poznaje aktora scenicznego, lakowego;
- Poznaje zawód Bibliotekarz w jego naturalnym środowisku, bierze udział w warsztatach w Bibliotece Publicznej oraz w Bibliotece ZSP nr 7;
- Bierze udział w warsztatach prowadzonych przez : Straż Miejską czy Policję , bierze udział
( ćwiczebny) w Alarmie prowadzonym przez inspektora Straży Miejskiej ;
- Wszystkie działania maja wpływ na wybór zabaw tematycznych jakie podejmuje /odgrywa różne role, posługuje się przyborami i akcesoriami zgodnie z ich przeznaczeniem czasem w sposób odtwórczy ale i twórczy / niekonwencjonalny
Projekt edukacyjny dla zerówkowiczów pt. „ Dziel się uśmiechem”-
Pod patronatem Polskiego Czerwonego Krzyża i Firmy Mars Polska ( projekt kilku etapowy).
Cele ogólne :
– edukacja zdrowotna, kształtowanie postaw prozdrowotnych
– ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się , korzyści płynące z aktywności fizycznej a także stosowanie profilaktyki
Cele szczegółowe ( IV etapy) :
– przestawienie i omówienie funkcji zębów
– obserwacja własnych zębów w lusterku
– przeliczanie w zakresie l.20
– wykonanie rysunku pt. ‘ SUPER BOHATER”
– zapoznanie z budową zębów i ich rodzajami
– odtwarzanie z plasteliny szczęki
– zna korzyści z posiadania zdrowych zębów
– zwraca uwagę na potrzebę dbania o zęby od najmłodszych lat
– eksperymentuje : sprawdza na jabłku jaką funkcję spełniają zęby : siekacze, kły i trzonowce
– bogaci wiadomości n.t zębów innych ssaków ( film edukacyjny )
– uzupełnia przez 1,5miesiąca kartę „ mycia zębów”
– ma za sobą pierwszą WIZYTĘ U DENTYSTY
– bierze udział w warsztatach :przegląd i fluoryzacja zębów
Projekt pt. „ KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY „- to największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej dla przedszkoli .
W tematyce ekologicznej posiłkujemy się także projektem „ EKOPRZEDSZKOLAKI” TO MY –stworzonym przez pracowników Przedszkola nr 1 im. Chatka Puchatka w Trzemesznie.
Celem jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne , uczenie szacunku dla przyrody ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu
– poznają zasady dbania o środowisko : nauczą się segregować odpady ( Dzień Ziemi , poznają jak należy segregować śmieci wg ich przeznaczenia);
– rozpoznają korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców ( przygotowanie sałatki warzywnej/ owocowej – kącik warzyw i owoców,
– wybierają odpowiednie formy ruchu ( gimnastyka poranna, ćwiczenia ruchowe ,uczestnictwo w cyklu co piątkowych spotkań z piłką nożną, zabawy w ogrodzie przedszkolnym , spacery, Akcja Sprintem do Maratonu czy Spartakiada czy własnoręcznie przygotowanie ZDROWEGO ŚNIADANIA
– wiedzą jak mogą dbać o środowisko na swoim domowym poletku ( dba o zużycie wody czy prądu ( poznaje świat globalnie).
Projekt „ CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM „- kontynuacja roku szkolnego 2024/2025
Zgodnie z rekomendacją kampanii czytania „ Czytaj dziecku 20-minut dziennie – Codziennie !” bierzemy sobie jako nauczyciele- wychowawcy grup za priorytet , gdyż czytanie przynosi ogromne korzyści tj.
– buduje więź/ fundament zdrowia emocjonalnego
– doskonali język , ułatwia rozumienie świata
– poszerza wiedzę i kładzie mocne podwaliny pod przyszłe sukcesy w życiu
Założeniem jest :
- Zapoznanie z literaturą dziecięcą / terapeutyczną
- Zaangażowanie „ gościa/ rodzica we wspólne czytanie;
- Zapoznanie z różnymi formami przekazu bajek : legendy, bajki – baśnie teatrzyk w teatrze, musical , teatrzyk cieni ;
- Rozszerzenie projektu o słuchowiska e-book cykl „ Najpiękniejsze bajki dla dzieci „ czytane przez Mariana Opanię ( bajki mniej znane);
- Wykorzystanie w grupie starszej cyklu wydawniczego ABC Uczę się – Czytam i Poznaję Świat Małgorzaty Strzałkowskiej : Pierwsze litery, pierwsze słowa , pierwsze cyfry ..dla dzieci w wieku przedszkolnym;
- Rozszerzenie projektu o „ Kącik czytelniczy” pt. WĘDRUJĄCA KSIĄŻECZKA ( okres Wiosna)– zaproponowanie całej społeczności przedszkolnej ( wszystkim dzieciom ) pożyczanie dowolnej książeczki – propozycji czytelniczej ( na 1 dzień lub weekend). Zaangażowanie rodziców do czytania dzieciom na dobranoc lub dzień dobry , zapoznanie rodziców z ciekawymi , nieznanymi propozycjami odpowiednimi do wieku dziecka.
Kolejny projekt NECIO – to projekt edukacyjny skierowany do dzieci w wieku 4-6 lat, poświęcony bezpiecznemu korzystaniu z Internetu.
Założenia :
- Uczestnicy dowiedzą się czym jest Internet i do czego służy
- Poznają główne zagrożenia i możliwe negatywne konsekwencje nierozważnego korzystania z urządzeń ekranowych i Internetu
- Poznają co robić ( jak się zachować)w przypadku znalezienia się w sytuacji zagrożenia.
Cele :
– zapoznanie dzieci z Internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci
Kontynuacja projektu wew.grupy pt.” Rodzic – dziecko”- II etapowe zamierzenie ( I semestr i II semestr).
Cele;
– zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu z dzieckiem
– integrowanie się
– bogacenie wiedzy nt. jesiennych darów
– bogacenie wiedzy n.t Drzew ( jego wyglądu)
-poznaje nazwy drzew
Aktywizowanie rodziców naszej grupy do pracy ze swoim dzieckiem na rzecz naszej społeczności przedszkolnej .Jako , że przedszkole jest integracyjne w I semestrze, zadanie dotyczy wykonania z darów jesieni plansz sensorycznych . WYSTAWA jest prezentacją wytworu prac a zarazem możliwością by wszystkie dzieci mogły poobcować z różnym tworzywem. II etap ( II półrocze) – wykonanie różną techniką(praca przestrzenna , półprzestrzenna, dowolna technika) praca pt. DRZEWO. Bogacimy wiadomości dzieci n.t drzew ; owocowe, liściaste, iglaste, poznaje nazwy drzew najczęściej występujących w naszym najbliższym otoczeniu. WYSTAWA będzie zwieńczeniem pracy i lekcją edukacyjną dla wszystkich grup