DODATKOWE PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE REALIZOWANE W GRUPIE ŚREDNIEJ SKRZATY
W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
„Cała Polska czyta Dzieciom” – ogólnopolski program realizowany we współpracy z rodzicami.
„Kubusiowi przyjaciele natury” – program ogólnopolski.
„Bezpieczny Przedszkolak” – projekt edukacyjny Straży Miejskiej w Gliwicach połączony z projektem przedszkolnym pod tym samym tytułem.
„Preorientacja zawodowa w przedszkolu” – projekt przedszkolny.
,,Drama- kluczem do zrozumienia dziecięcego świata” – realizacja ogólnopolskiego projektu pod patronatem czasopisma „Bliżej przedszkola”.
Opis w/w programów i projektów w zakładce programy.
Programy i projekty realizowane tylko w grupie średniej Skrzaty:
„Jesienne liście”
Założenia programowe projektu:
Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienią oraz kształtowanie postawy szacunku wobec przyrody.
Cele projektu:
• Uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody – zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne jesiennego krajobrazu.
• Budzenie chęci poznawania otaczającej rzeczywistości przez wnikliwą obserwację oraz zabawy badawcze, rozwijanie umiejętności przewidywania i wyciągania wniosków z prostych doświadczeń.
• Stwarzanie okazji do eksperymentowania z kolorami i działalności plastycznej poprzedzonej doświadczeniami w sferze ruchowej i przestrzennej.
• Rozwijanie wyobraźni przez ekspresję słowną i plastyczną.
• Organizowanie zabaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności porównywania, klasyfikowania i mierzenia.
• Rozwijanie u dzieci umiejętności relaksowania się przy muzyce.
• Budowanie w dzieciach świadomości ekologicznej.
• Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, jako źródła satysfakcji estetycznej.
Realizacja projektu:
Projekt przeznaczony do realizacji w grupie w terminie 29.09.2025. do 03.10.2025.
„Rodzinne pudełko matematyczne”
Założenia programowe projektu
„Rodzinne pudełko matematyczne” to projekt edukacyjny, którego celem jest rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w sposób angażujący całą rodzinę. Projekt ten łączy naukę z zabawą, promując współpracę między dziećmi a rodzicami oraz wzmacniając pozytywne nastawienie do matematyki.
Cele projektu:
- Wzmacnianie kompetencji matematycznych u dzieci poprzez gry, zabawy i ćwiczenia praktyczne.
- Zaangażowanie rodziny w proces edukacyjny dziecka.
- Budowanie pozytywnych skojarzeń z matematyką – jako dziedziny ciekawej i przydatnej w życiu codziennym.
- Rozwijanie logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej i umiejętności rozwiązywania problemów.
Zawartość pudełka matematycznego (przykładowa):
- Instrukcja z opisem aktywności.
- Gry planszowe i karciane o tematyce matematycznej np. matematyczne bingo.
- Zadania logiczne i zagadki matematyczne.
- Kostki, liczmany, klocki, miarki, figury geometryczne.
- Karty pracy lub zeszyt zadań do samodzielnego uzupełniania.
- Geometryczna układanka – tworzenie obrazków z figur geometrycznych.
Realizacja projektu:
Projekt przeznaczony do realizacji w grupie średniej w terminie od października 2025 r. do czerwca 2026.
„Krok po kroku – uczę się rysować!”
Założenia programowe projektu
Rozwijanie umiejętności rysowania u dzieci poprzez systematyczne ćwiczenia, obserwację, wyrażanie emocji i kreatywne działania plastyczne.
Cele projektu:
- Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Nauka podstawowych technik rysunkowych (linie, kształty, perspektywa, cieniowanie).
- Pobudzanie wyobraźni i kreatywności.
- Kształtowanie cierpliwości i koncentracji.
- Umożliwienie dzieciom wyrażania siebie poprzez sztukę.
Czas trwania: Projekt będzie realizowany 1 raz w tygodniuw okresie od stycznia 2026 do czerwca 2026.