Skrzaty – Programy i projekty

DODATKOWE PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE REALIZOWANE W GRUPIE ŚREDNIEJ SKRZATY 

W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

„Cała Polska czyta Dzieciom” – ogólnopolski program realizowany we współpracy z rodzicami.

 „Kubusiowi przyjaciele natury” – program ogólnopolski.   

„Bezpieczny Przedszkolak” – projekt edukacyjny Straży Miejskiej w Gliwicach połączony z projektem przedszkolnym pod tym samym tytułem.

„Preorientacja zawodowa w przedszkolu” – projekt przedszkolny.

,,Drama- kluczem do zrozumienia dziecięcego świata” – realizacja ogólnopolskiego projektu pod patronatem czasopisma „Bliżej przedszkola”.

Opis w/w programów i projektów w zakładce programy.

Programy i projekty realizowane tylko w grupie średniej Skrzaty:

 „Jesienne liście”

 Założenia programowe projektu:

Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienią oraz kształtowanie postawy szacunku wobec przyrody.

Cele projektu:

• Uwrażliwianie na piękno otaczającej przyrody – zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne jesiennego krajobrazu.

• Budzenie chęci poznawania otaczającej rzeczywistości przez wnikliwą obserwację oraz zabawy badawcze, rozwijanie umiejętności przewidywania i wyciągania wniosków z prostych doświadczeń.

• Stwarzanie okazji do eksperymentowania z kolorami i działalności plastycznej poprzedzonej doświadczeniami w sferze ruchowej i przestrzennej.

• Rozwijanie wyobraźni przez ekspresję słowną i plastyczną.

• Organizowanie zabaw sprzyjających rozwijaniu umiejętności porównywania, klasyfikowania i mierzenia.

• Rozwijanie u dzieci umiejętności relaksowania się przy muzyce.

• Budowanie w dzieciach świadomości ekologicznej.

• Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, jako źródła satysfakcji estetycznej.

Realizacja projektu: 

Projekt przeznaczony do realizacji w grupie w terminie 29.09.2025. do 03.10.2025.

Rodzinne pudełko matematyczne

Założenia programowe projektu

„Rodzinne pudełko matematyczne” to projekt edukacyjny, którego celem jest rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w sposób angażujący całą rodzinę. Projekt ten łączy naukę z zabawą, promując współpracę między dziećmi a rodzicami oraz wzmacniając pozytywne nastawienie do matematyki.

Cele projektu:

  • Wzmacnianie kompetencji matematycznych u dzieci poprzez gry, zabawy i ćwiczenia praktyczne.
  • Zaangażowanie rodziny w proces edukacyjny dziecka.
  • Budowanie pozytywnych skojarzeń z matematyką – jako dziedziny ciekawej i przydatnej w życiu codziennym.
  • Rozwijanie logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej i umiejętności rozwiązywania problemów.

Zawartość pudełka matematycznego (przykładowa):

  • Instrukcja z opisem aktywności.
  • Gry planszowe i karciane o tematyce matematycznej np. matematyczne bingo.
  • Zadania logiczne i zagadki matematyczne.
  • Kostki, liczmany, klocki, miarki, figury geometryczne.
  • Karty pracy lub zeszyt zadań do samodzielnego uzupełniania.
  • Geometryczna układanka – tworzenie obrazków z figur geometrycznych.

Realizacja projektu:

Projekt przeznaczony do realizacji w grupie średniej w terminie od października 2025 r. do czerwca 2026.

„Krok po kroku – uczę się rysować!”

Założenia programowe projektu

Rozwijanie umiejętności rysowania u dzieci poprzez systematyczne ćwiczenia, obserwację, wyrażanie emocji i kreatywne działania plastyczne.

Cele projektu:

  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Nauka podstawowych technik rysunkowych (linie, kształty, perspektywa, cieniowanie).
  • Pobudzanie wyobraźni i kreatywności.
  • Kształtowanie cierpliwości i koncentracji.
  • Umożliwienie dzieciom wyrażania siebie poprzez sztukę.

Czas trwania: Projekt będzie realizowany 1 raz w tygodniuw okresie od stycznia 2026 do czerwca 2026.