Biedroneczki – Programy i projekty

W roku szkolnym 2022/2023

-Programy realizowane przez wszystkie grupy – w zakładce programy

-Projekty i programy realizowane w grupie Biedroneczki:

Program logopedyczny „Ćwiczenia buzi i języka”

Założenia programu:

Stymulowanie  umiejętności językowych dzieci z prawidłowym rozwojem mowy, oraz

skuteczna pomoc dziecku z nieprawidłowym rozwojem mowy i trudnościami w wymowie.

Program realizowany jest od września 2022 r. do czerwca 2023 r. w postaci ćwiczeń i zabaw wplecionych w tematykę dnia.

Celem programu jest stymulowanie rozwoju mowy w taki sposób, by potrafiło prawidłowo porozumiewać się z otoczeniem, a w szczególności:

1. stymulowanie rozwoju mowy i rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną,

2. wdrażanie dzieci do twórczej aktywności słownej.

Przewidywane efekty:

Proponowane zajęcia mają w efekcie systematycznego stosowania doprowadzić

do usprawnienia narządów mowy i rozwoju języka komunikatywnego.

Projekt edukacyjny „Koncertowy Dobry Gest” jest „bliżej przedszkolną” inspiracją. Postanowiliśmy dołączyć do wyzwania, chcąc rozwijać w naszych dzieciach empatię, zrozumienie i wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka.  Chcemy pokazać im jak wiele radości i satysfakcji przynosi wspólne działanie i tworzenie z myślą o „kimś” i dla „kogoś”. Wszak wszystkiego o czym naprawdę trzeba wiedzieć, dziecko uczy się już w przedszkolu…

Realizacja projektu edukacyjnego „Koncertowy Dobru gest” dostarczy dzieciom wiele

radości, rozwinie ich wrażliwość na potrzeby ludzi starszych/ samotnych, oraz ich kreatywność.

Projekt edukacyjny jest spójny z podstawą programową z edukacji społeczno-emocjonalnej.

CELE PROJEKTU:

Cel główny:

Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci, budzenie wrażliwości oraz empatii w stosunku do drugiego człowieka, poprzez aktywne działanie w różnych formach aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym: językowej, plastycznej, ruchowej oraz sensorycznej.

Cele szczegółowe:

  • zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez przeżycia i praktyczne działanie,
  • stymulowanie twórczej aktywności plastycznej i kreatywności,
  • usprawnianie manualne,
  • zwrócenie uwagi dzieci na najbliższe otoczenie i osoby starsze, samotne, mieszkające w sąsiedztwie,
  • podtrzymywanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy, w tym wręczania kartek z życzeniami.

PROJEKT  FOTOGRAFICZNY pt. „ Cztery pory roku”

Grupa:  3- 4 latki „ Biedronki”

Czas realizacji :  Cały rok ( podział 4- etapy ): – Jesień ( Listopad)

                                                                                –  Zima ( styczeń)

                                                                                –  Wiosna ( kwiecień)

                                                                                –  Lato ( czerwiec).

Etap I : Rozpoczęcie projektu

Temat pojawił się w wyniku chęci przybliżenia dzieciom miejsca , w którym mieszkają. Projekt jest całoroczny, ma na celu poszerzenie wiedzy, wiadomości na temat Gliwic. Projekt ma także na celu zaktywizować rodziców naszych dzieci do wspólnego spędzania czasu i dzielenie się tym z innymi. Fotografie, które będą archiwizacją ,zapisem , miejsc i form zabaw  w danej porze roku,  biorą udział w przedszkolnej wystawie, czym wychodzimy poza naszą grupę. Przybliżamy szerszej społeczności przedszkolnej miasto Gliwice- jego możliwości, atrakcje, propozycje.

Plan dokumentacji / zdjęć

1.  Jesień : miesiąc listopad  pt. „ Gdzie warto wyjść w Gliwicach na spacer, na zabawę z rodziną? „. Do 20 każdego miesiąca zbieramy fotografie ( 1do 3 propozycji od rodzica- dziecka), wielkości A 5

2. Zima : miesiąc styczeń pt. „ Jak i gdzie zimą można bawić się na śniegu w Gliwicach?”

3. Wiosna : miesiąc kwiecień pt. „ Gdzie w Gliwicach można znaleźć wiosnę?”

4. Lato : miesiąc czerwiec  pt. „ Gdzie zaprosisz mnie na spacer po Gliwicach ?”

Etap II: Realizacja projektu

Cele operacyjne :

  • Poznaje z „bliska”  (w bezpośrednim kontakcie)  miasto Gliwice;
  • Podejmuje działania w zabawie z rodzicem ( rodzicami/ całą rodziną);
  • Dokumentuje / sposób zabawy, obserwacji przyrody  za pomocą telefonu, aparatu fotograficznego;
  • Poznaje drogę od „ zdjęcia do druku”- wywołanie w np. Rossmanie, drukowanie
  • Wykazuje się cierpliwością w znalezieniu odpowiedniego miejsca i wykonaniu dobrego zdjęcia;
  • Spędza czas z rodzicami, tworzy świadomą więź ;
  • Rozumie potrzebę spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, nie zależnie od pogody;
  • Wie gdzie mieszka;

Zgromadzenie materiałów / zdjęć :

Wystawa w listopadzie

Wystawa w styczniu

Wystawa w kwietniu

Wystawa w czerwcu