PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE
REALIZOWANE W GRUPIE STARSZEJ
EKOLUDKI
W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
1. MATEMATYKA JEST SUPER!
Założenia projektu: Głównym założeniem projektu grupowego ,,Matematyka jest super!” jest kształtowanie myślenia analitycznego oraz rozwijanie umiejętności matematycznych, zdolności logicznego myślenia, wnioskowania i wykonywania określonych operacji, tj. segregowania, porządkowania, przyporządkowania, tworzenia zbiorów, klasyfikowania, porównywania liczebności.
Cele projektu:
-rozwijanie logicznego myślenia i kształtowanie pojęć matematycznych,
-zainteresowanie nauką matematyki, która może być bardzo ciekawa i sprawiać przyjemność,
-doskonalenie zdobytej wiedzy matematycznej podczas różnorodnych zajęć i zabaw, również tych w ogrodzie przedszkolnym,
-łączenie treści matematycznych i przyrodniczych z wykorzystaniem naturalnego materiału,
-kształtowanie orientacji przestrzennej, umiejętności klasyfikowania, mierzenia, liczenia,
-wspomaganie rozwoju rozumowania operacyjnego,
-zapoznanie dzieci z zawodami, związanymi z matematyką: inżynier, informatyk, programista, nauczyciel, architekt.
Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w projekcie wiedzą, że nauka matematyki jest ciekawa i chętnie biorą udział w tych zajęciach. Potrafią wykorzystywać przedmioty z najbliższego otoczenia oraz materiał przyrodniczy do zabaw matematycznych, początkowo według instrukcji nauczyciela, następnie według własnych pomysłów. Sprawnie przeliczają w dostępnym dla nich zakresie, tworzą zbiory przedmiotów, znają cyfry i wykorzystują je do zabaw matematycznych i gier. Posługują się miarką, mierzą obiekty i porównują ich długość, wysokość, szerokość. Potrafią określać własne zdolności i preferencje związane z wyborem przyszłego zawodu.
2. PROJEKT DRZEWO
Założenia projektu: Grupowy projekt edukacyjny ,,Drzewo” jest realizowany z wykorzystaniem metody projektów i rozłożony na miesiące jesienne (październik i listopad). Polega na pogłębionym badaniu tematu o dużej wartości poznawczej, jakim jest drzewo. Daje możliwość wzmocnienia potencjału intelektualnego dzieci, nauki przez zaangażowanie, obserwowanie i doświadczanie. Wyzwala dziecięcą aktywność w sferze przyrodniczej, językowej, społecznej, literackiej, plastycznej.
Cele projektu:
-rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych i postaw ekologicznych wśród dzieci,
-poznanie znaczenia drzew i lasów dla człowieka oraz dla zwierząt,
-utrwalenie budowy drzewa, obserwacja różnorodności kształtów i kolorów liści,
-poszerzanie słownictwa dzieci o nazwy drzew występujących w Polsce,
-organizacja ,,kącika drewnianego” i biblioteczki książek na temat drzew,
-przygotowanie albumu drzew rysowanych i malowanych,
-spotkanie z ekspertami – leśnikami z Nadleśnictwa Rudziniec.
Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w projekcie potrafią wymienić nazwy popularnych drzew liściastych i iglastych. Znają budowę drzewa i warunki konieczne do jego wzrostu. Wiedzą, gdzie można znaleźć wiadomości i ciekawostki o drzewach, chętnie korzystają z książek i albumów przyrodniczych. Rozróżniają liście, owoce, nasiona drzew rosnących w pobliżu przedszkola, obserwują je przez lupę. Znają zawód leśnika. Są przyjaciółmi drzew, chcą je sadzić, nie wycinać.
3. ABC EKONOMII, CZYLI PIERWSZE KROKI W ŚWIECIE FINANSÓW
Założenia programu: ,,ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów” to ogólnopolski program edukacji finansowej dzieci, pod patronatem UNICEF Polska. Podstawą programu jest przekonanie, że edukacja finansowa i ekonomiczna, właściwie realizowana od najmłodszych lat, umożliwia dobry start w dorosłe życie, uczy szacunku dla pieniędzy i prawidłowego nimi obracania. Program jest realizowany w oparciu o książkę autorstwa Wiktora Czepczyńskiego i Żanety Kupczyk pod tym samym tytułem.
Cele programu:
-zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym z głównymi zagadnieniami z zakresu ekonomii,
-przybliżenie i wyjaśnienie pojęć: pieniądze, cena, praca, zawód, wolontariusz, reklama, pożyczka,
-wyzwolenie emocjonalnego zaangażowania w przygody bohaterów: Zosi i Maksa,
-poznanie wyglądu polskich monet i banknotów,
-kształtowanie szacunku dla pracy,
-poznanie zasad funkcjonowania takich miejsc, jak: fabryka, mennica, bank, sklep,
-rozwijanie systemu wartości i poszanowania dla ludzi, niezależnie od ich sytuacji materialnej.
Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w programie wiedzą, jak nazywają się polskie pieniądze i jaką mają wartość, potrafią odróżnić monety od banknotów. Znają inne sposoby dokonywania płatności za towary. Potrafią określić miejsca, w których należy posługiwać się pieniędzmi. Wiedzą, dlaczego człowiek powinien pracować. Znają sposoby, jak być świadomym konsumentem, który nie ulega reklamom. Szanują wszystkich ludzi, niezależnie od ich statusu majątkowego.
4. ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM
Założenia projektu: Głównym założeniem projektu jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia w placówkach przedszkolnych i w domu rodzinnym. W realizacji projektu pomagają materiały pomocnicze i informacyjno-edukacyjne dla dzieci, takie jak: plakaty, kolorowanki, piosenki, ulotki, quizy, krzyżówki, bajki.
Cele projektu:
-promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców,
-zwrócenie szczególnej uwagi na walory odżywcze i zdrowotne owoców, warzyw, mleka w diecie dzieci,
-podkreślenie właściwości zdrowotnych codziennego picia odpowiedniej ilości wody,
-zachęcenie dzieci do codziennej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania,
-przygotowanie wspólnej ,,Książki kucharskiej Ekoludków: Zdrowe przekąski”.
Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w projekcie wiedzą, co sprzyja, a co zagraża zdrowiu człowieka. Potrafią określić i nazwać zdrowe produkty spożywcze. Wiedzą, co to są witaminy i w jakich pokarmach się znajdują. Potrafią samodzielnie skomponować pełnowartościową kanapkę. Mają podstawową wiedzę na temat witamin i ich znaczenia dla utrzymania zdrowia. Wzbogacają swój jadłospis o surowe warzywa i owoce, chętnie piją wodę.
5. NECIO.pl
Założenia programu: Ogólnopolski program edukacyjny dotyczący bezpieczeństwa dzieci w Internecie ,,NECIO.pl”przeznaczony dla dzieci w wieku 4-6 lat przygotowany przez Komisję Europejską Safer Internet oraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Cele programu: Podstawowym celem programu jest zapoznanie dzieci z Internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci. A także:
-kształtowanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii informatycznych,
-poznanie korzyści płynących z posługiwania się komputerem i Internetem,
-poznanie zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci,
-promowanie bezpieczeństwa dzieci w Internecie,
-poznanie pojęcia ,,ochrona danych osobowych”,
-utrwalanie wiedzy dotyczącej wartości realnego życia nad życiem wirtualnym.
Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w programie wiedzą, do czego służy komputer, laptop, tablet. Rozumieją, czym jest Internet i kiedy warto z niego skorzystać. Wiedzą, że imię , nazwisko, data urodzenia, adres to dane osobowe, których nie należy zamieszczać w Internecie. Potrafią zwrócić się do rodziców lub nauczycieli po pomoc, jeśli nie rozumieją czegoś związanego z korzystaniem z sieci. Wiedzą, że zbyt długie przebywanie przed urządzeniami ekranowymi nie sprzyja zdrowiu.