Ekoludki – Programy i projekty

PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE REALIZOWANE W GRUPIE EKOLUDKI
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

-Programy realizowane przez wszystkie grupy – w zakładce programy

-Programy i projekty realizowane w grupie:

  1. PROJEKT ,,JEŻ”
    Założenia projektu: Grupowy projekt ,,JEŻ” ma formę systematycznych zajęć edukacyjnych i zabaw aktywizujących różne obszary poznawcze. Głównym bohaterem projektu jest ssak europejski. Projekt umożliwia dzieciom zdobywanie wiedzy poprzez aktywność przyrodniczą, społeczno-emocjonalną, językową, plastyczną, techniczną, muzyczną i literacką.
    Cele projektu:
    -rozbudzanie zainteresowania światem przyrody,
    -przekazanie i wzbogacenie wiedzy na temat ssaka europejskiego, dostępnego bezpośredniej obserwacji,
    -uwrażliwienie na potrzebę ochrony jeży żyjących w miastach,
    -kształtowanie właściwych postaw w stosunku do zwierząt,
    -propagowanie zachowań pozytywnie wpływających na środowisko przyrodnicze,
    -umożliwienie dzieciom wypowiedzi w formie plastycznej i technicznej.
    Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w projekcie chętnie poznają nowe wiadomości na temat zwierząt. Znają budowę jeża i jego zwyczaje, wiedzą, czym jest sen zimowy. Potrafią wymienić sposoby pomocy jeżom, które żyją w miastach, np. poprzez przygotowanie domków dla jeży z liści w przydomowych ogródkach. Wiedzą, że jeż to istota czująca, odczuwająca ból, głód, zimno. Mają motywację do dzielenia się swoją wiedzą z rodzicami i rodzeństwem, w celu ochrony przyrody w najbliższym otoczeniu.
  2. KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA
    Założenia projektu: ,,Klub zdrowego przedszkolaka” to wojewódzki projekt edukacyjny pod patronatem Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Katowicach. Głównym założeniem projektu jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia w placówkach przedszkolnych. W realizacji projektu pomagają materiały pomocnicze i informacyjno-edukacyjne dla dzieci, takie jak: plakaty, kolorowanki, piosenki, ulotki, quizy, krzyżówki, bajki.
    Cele projektu:
    -promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców,
    -zwrócenie szczególnej uwagi na walory odżywcze i zdrowotne owoców, warzyw, mleka w diecie dzieci,
    -podkreślenie właściwości zdrowotnych codziennego picia odpowiedniej ilości wody,
    -zachęcenie dzieci do codziennej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania,
    -budowanie i wyrabianie wśród dzieci nawyków dbania o higienę rąk,
    -nauczenie dzieci prawidłowego mycia rąk,
    -zapoznanie dzieci z tematem bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych.
    Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w projekcie wiedzą, co sprzyja, a co zagraża zdrowiu człowieka. Potrafią określić i nazwać zdrowe produkty spożywcze. Wiedzą, co to są witaminy i w jakich pokarmach się znajdują. Potrafią samodzielnie i poprawnie myć ręce. Mają podstawową wiedzę na temat chorób zakaźnych przenoszonych drogą kropelkową. Stosują określone zasady postępowania w codziennym życiu, np. zasłaniają usta w czasie kaszlu i kichania. Wzbogacają swój jadłospis o surowe warzywa i owoce, chętnie piją wodę.
  3. POZNAJEMY ŚWIAT Z KICIĄ KOCIĄ
    Założenia projektu: Grupowy projekt ,,Poznajemy świat z Kicią Kocią” ma formę cyklicznych zajęć rozwijających kompetencje językowe dzieci z grupy młodszej. Jest skierowany do wciąż dużej liczby dzieci wymagających ćwiczeń logopedycznych i doskonalących zdolność tworzenia i rozumienia informacji.
    Cele projektu:
    -aktywizowanie mowy dzieci przy książeczkach A. Głowińskiej z cyklu ,,Kicia Kocia”,
    -kształtowanie czystej i wyraźnej wymowy,
    -otoczenie opieką dzieci wymagających wsparcia rozwoju mowy,
    -wzbogacanie zasobu słownikowego dzieci,
    -doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym, składniowym, gramatycznym,
    -ćwiczenia zdolności rozumienia dłuższych tekstów literackich,
    -kształtowanie kompetencji językowych w oparciu o wartościową literaturę dziecięcą.
    Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w projekcie identyfikują się z pozytywną bohaterką literacką. Potrafią uważnie słuchać dłuższego tekstu, rozumieją treść i analizują ją przy pomocy pytań i odpowiedzi. Mają duży zasób słownikowy. Wiedzą, jak zachować się w trudnych sytuacjach w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. Znają nazwy zawodów osób dorosłych, potrafią wyjaśnić, na czym polega ich praca. Sprawnie określają emocje i uczucia bohaterów oraz emocje i uczucia kolegów i koleżanek. Wiedzą, do kogo zwrócić się po pomoc w sytuacji lęku, niepewności, zawstydzenia.
  4. PROJEKT ,,MUZYKA”
    Założenia projektu: Grupowy projekt ,,Muzyka” ma ułatwić przedszkolakom szeroko rozumiany kontakt z muzyką i jej twórcami. Przeżycia emocjonalne związane z odbiorem i tworzeniem zadań muzycznych mają wyraźny wpływ na rozwój słuchu akustycznego i muzycznego, rozwój koncentracji uwagi, pamięci muzycznej, logicznego myślenia i mowy.
    Cele projektu:
    -wykorzystanie metody terapeutycznej bazującej na leczniczym wpływie dźwięku i muzyki na psychikę odbiorcy,
    -bezpośrednie obcowanie z muzyką,
    -poznanie różnych rodzajów muzyki,
    -spotkania z muzykami grającymi na różnych instrumentach,
    -rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni,
    -nauka gry na instrumentach perkusyjnych, tworzenie akompaniamentu do poznanych piosenek,
    -wzmacnianie kondycji fizycznej i psychicznej organizmu dzięki ćwiczeniom i zabawom ruchowym przy muzyce,
    -budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości.
    Przewidywane efekty: Dzieci uczestniczące w projekcie znają instrumenty perkusyjne wykorzystywane w przedszkolu, potrafią na nich grać i tworzyć prosty akompaniament rytmiczny do znanych piosenek i innych utworów muzycznych. W skupieniu potrafią słuchać wybranych fragmentów muzyki klasycznej. Znają wybrane instrumenty. Wiedzą, kto to jest muzyk, dyrygent. Znają zasady kulturalnego zachowania w czasie koncertu i stosują się do nich. Są muzykalne, wrażliwe na piękno utworów muzycznych.